Vanliga frågor

1. Jag skulle vilja skaffa en ljusreklam, skylt eller tejp, vad kan ni erbjuda?

Vi tillverkar LED, neon-, LED-flex och lådljusreklamer samt tejpar och obelysta skyltar, alltid efter kunders beställningar och önskemål. Dessa kan inkludera t.ex. en logo, kontaktuppgifter eller andra texter. Till skillnad från nätbutiker som säljer OPEN och liknande dekorativa skyltar, har vi inget "klart på hyllan att köpa med sig genast", men vi tillverkar nog också sådana skyltar på beställning.

Här på hemsidan kan ni bekanta er med våra produkter i formen av tidigare projekt. Ifall ni är intresserad av någon annan sorts reklamtyp, kan ni ta kontakt, så kan vi säkert ordna även något liknande eller ge råd vart ni kan vända er.

2. Hur går en beställning i praktiken till?

Ta kontakt och ge informationen listad nedan - helst per e-post. Det är möjligt att vi frågar tilläggsfrågor, för att kunna ge en möjligast noggrann offert, vid behov för olika alternativ. Vid behov kommer vi till monteringsplatsen och kollar ifall det är något man behöver ta i beaktande vid tillverkning och montering. Efter det ger vi en skriftlig offert.

Om offerten verkar bra och ni vill beställa - ta kontakt och beställ! Vi tillverkar produkten, och enligt avtalad leveranstid och -sätt kommer vi och monterar eller levererar den, eller så kan den avhämtas på vår fabrik. Ifall problem uppstår, berättar vi alltid om det.

3. Vad behövs för att kunna räkna offert?

Åtminstone

* nån slags ritning, sketch eller bild av logon/texten som skall förverkligas

* skyltens/tejpningens storlek

* leveransadress och information om monteringsplatsen (gärna bild)

Det är också bra om ni genast då ni ber om offert anger önskad leveranstid, ifall det är fråga om en belyst skylt huruvida el finns tillgänglig, samt ifall det är något annat som bör tas i beaktande (t.ex. gamla tejpar eller skyltar som ska tas bort).

E-post är det bästa sättet att ta kontakt, så att all information blir korrekt.

Vi kan också komma och kolla på plats, det kostar ingenting (i huvudstadsregionen, men ifall det är fråga om ett större projekt, även längre bort).

4. Behövs det bygglov för skyltar?

Ibland behövs det, men i många fall inte, det beror mycket på platsen. I allmänhet kan sägas att ifall det ren tidigare finns en eller flera skyltar på byggnaden är det sannolikt att det inte är några problem med en eller flera till.

Ifall det är fråga om en hyreslokal, lönar det sig att fråga vad hyresvärden tycker.

Ifall det finns andra som fungerar i samma byggnad, lönar det sig att fråga lov av vicevärden/husets företrädare. Av dem kan man också fråga ifall det finns något ljusreklamslov som är i kraft.

För skyltar inomhus behövs inga lov av myndigheterna. Utereklamer (medräknat skyltfönster) påverkar däremot byggnadens och omgivningens utseende, och därför finns det regler och lagar som bestämmer vad man får montera utomhus.

I Helsingfors behövs inte lov av staden för bl.a. :

* logor eller ljusreklamer med separata bokstäver, med maxhöjd 40 cm, monterade ovanför skyltfönster på första våningen

* tvåsidiga lådreklamer eller skyltar som är högst 60x60 cm

* fönstertejpningar som täcker högst 50% av fönstret (bortsett från solskyddstejpningar)

https://www.hel.fi/static/rakvv/ohjeet/Mainoslaitt...


Reklamer av denna storlek och typ är nästan alltid tillräckliga för kundens behov. Vanligen är det inte värt besväret att skaffa lov för en större skylt - det är fråga om extra kostnader på minst hundratals euro och det tar minst en månad för lovet att beviljas.

Dessutom, ifall det redan tidigare har funnits en lika stor eller större reklam, eller om det redan finns ett giltigt bygglov (t.ex. då ett nytt köpcenter byggs, söks vanligen samtidigt bygglov för ljusreklamer som kommer att monteras där), behövs inte något nytt lov.

I större städer finns det vanligen liknande regler, men på mindre orter (och då det är fråga om skyddade byggnader) är reglerna i många fall striktare. I extremfall måste man till och med ansöka om lov för små fönstertejpningar. De lokala byggnadsreglerna för städer och kommuner finns vanligen på deras nätsidor.

5. Kan vi få XX till i morgon? Hurdana leveranstider har ni?

Nej, våra leveranstider är lite längre än t.ex. för snabbmat. Våra produkter finns inte på hyllan, utan de tillverkas som unika produkter åt just er. Leveranstiden är vanligen mellan en vecka och en månad, ibland mera, ibland mindre. Det lönar sig definitivt att vara ute i tid. Ibland kan det vara bäst att göra en tillfällig lösning som sedan ersätts med den egentliga reklamen.

6. Vad kostar XX? Har ni en prislista?

Eftersom produkterna tillverkas på beställning efter kundernas önskemål så har vi ingen egentlig prislista. Priset beror på bl.a. storleken, hur produkten förverkligas, materialen och hur mycket tid som krävs. Grovt sett kan man får en liten enkel tejp för hundra euro (t.ex. öppettider på dörren), priset på lådreklamer börjar från några hundra euro, och en ljusreklam som består av separata delar kostar vanligen minst tusen rueo.

7. Kan ni designa en logo åt oss?

Vanligen har kunderna någon ide om vad de vill ha, t.ex. ett företag har en logo som vi gör i ljusreklams- eller tejpform. Vi kan nog ge några förslag, och ni kan bekanta er med tidigare projekt på vår hemsida, men vi erbjuder egentligen inte planeringstjänster.

8. Hur hållbara är era produkter?

Våra produkter har ett års servicegaranti, som förutsätter att ingen annan har gjort några åtgärder på dem. Vi använder ändamålsenliga delar av hög kvalitet, så sannolikt kommer reklamen att fungera betydligt länge än ett år. Till exempel har "KISÄLLITALO" LED-ljusreklamen till vår egna industribyggnad fungerat sedan 2006 utan servicebehov.

9. Kan man ändra eller avbryta en beställning i efterhand?

Tyvärr inte, då ni gjort en beställning förbinder ni er att betala de beställda produkterna. Vi rekommenderar att ni bestämmer er för hurdan reklamprodukt ni vill ha innan ni beställer. Eftersom våra produkter tillverkas som skräddarsydda unikat, går det sällan att ändra på storleken eller utseendet i efterhand med bra resultat. En produkt som är skräddarsydd för en kund kan inte säljas till någon annan.

10. Leverans och montering?

Det beror på produkten, i många fall sköter Suomi-Neon om montage, men kunden kan även själv montera eller ha den monterad. Vi försöker utföra montage och service så att vi stör kunden och kundens kunder så lite som möjligt. På platser med parkeringsbegränsningar och andra hinder försöker vi vanligen sköta montering och service tidigt på morgonen.

Ifall priset inkluderar montering, betyder det montering på en maxhöjd av 4 meter från marken/golvet (i praktiken ovanför skyltfönster på första våningen), dvs. dit Suomi-Neons egna stegar och ställningar når. Möjlig hyra för kranbil eller annan lyftanordning läggs till priset ifall det inte anmäls skilt att den är inkluderat i priset. Elkoppling är inkluderat i priset ifall el (t.ex. avbrytare, kopplingsdosa eller stickuttag) finns på samma vägg, högst 4 meter från marken och högst 5 meter från skylten.

11. Vad för material och färger erbjuder ni?

Ljusreklamer är vanligen gjorda av aluminium och akrylplast. Äkta neonrör är av glas. Tejpningarna består av vinyltejp. Vi förverkligar våra produkter så nära de färger som angetts som är tekniskt möjligt. Givetvis är beror reklamens färg alltid på belysningen (dag/natt, ljuskällan på eller avstängt).

12. I vilka filformat kan man leverera material?

jpg, png, pdf, svg och ai fungerar i allafall. Vi anmäler om filen inte funkar eller om vi behöver mer information.

13. Betalningsvillkor och -sätt, räkningens leverals?

Då produkten eller tjänsten leverats skickar vi en räkning åt kunden, med 14 dagars betalningstid. Vi kan sända räkningar per post eller e-post. För att sända en e-räkning (einvoice) uppbär vi en extra avgift. Anmärkningstiden är 8 dagar och produkterna är säljarens egendom tills de är fullt betalade.

14. Kan jag betala på avbetalning eller få mer betalningstid?

Vanligtvis inte. Innan vi godkänner beställningen ber vi om betalarens kontaktuppgifter. Innan ni beställer, försäkra er om att ni kan betala räkningen enligt villkoren i offerten. Ifall inte, kan vi ofta erbjuda er ett billigare alternativ, eller så kan ni beställa bara en del av reklamerna. Ni kan alltid beställa mer senare.

15. Erbjuder ni reparationer och annan service?

Ja, vi erbjuder också reparationer, modifiering, nermontering och flytt av skyltar.

16. Betjänar ni också privatpersoner?

Ja, enligt ovanvarande villkor.